Ny E-39 – fantastiske muligheter for næringslivet i Lund

Den delen av motorveien som går gjennom Lund vil koste i overkant 7 mrd. kroner å bygge. Ifølge Nye Veier kan ca. 30 prosent av dette beløpet bli værende i kommunen, i form av underleveranser.

Lund Næringsutvikling/Lund Tomteselskap AS hadde 15/11 et møte med Anne Stine Johnson og Geir Gjervan i Nye Veier AS på Forus. Hensikten med møtet var å finne ut mer om hvordan bedrifter i Lund best kan posisjonere seg for å ta del i den store verdiskapingen som skjer i perioden hvor ny E-39 bygges. Konkret gikk dette på:
• Riggområder
• Deponiområder
• Kontorfasiliteter
• Lokale servicetilbud

De første anbudsinnbydelsene blir sendt ut allerede i 2019. Dette gjelder for strekningen Ålgård-Ualand. Deretter følger strekningen Ualand-Birkeland.

Nye Veier vil som byggherre ha behov for prosjektkontorplasser ute i distriktene. Disse vil sannsynligvis samlokaliseres med entreprenørkontorene. For entreprenøren er det veldig verdifullt om det er tilrettelagt godkjente rigg- og deponiområder.
Riggområdene skal huse 400-500 ansatte, og det er en stor fordel om disse er lokalisert i et område hvor det finnes de mest vanlige servicetilbud. Vi ble oppfordret til å ta kontakt med de store, riksdekkende entreprenørselskapene (NCC, Veidekke, AF-gruppen, Skanska, osv.) så tidlig som mulig og foreslå alternativer. Også eventuelle utenlandske entreprenørselskaper bør oppsøkes, når den tid kommer. Lund Næringsutvikling/Lund Tomteselskap AS starter forberedelsene til dette arbeidet umiddelbart.
For riggområdene er det viktig at strøm, vann, avløp osv. kan komme fort på plass.
Det er vanlig at anleggsledelse og andre funksjonærer leier boliger og leiligheter lokalt.
Nye Veier anbefaler sterkt å ta med slike aktive forslag i innspillene til kommunedelplanen. Samtidig anbefales det å avholde felles innspillmøter med landbruk og øvrig næringsliv, for å minske konfliktnivået.

Nye Veier var noe skeptisk til forslaget om å fylle ut og legge veien ut i Hovsvannet. De mener det er stor risiko forbundet med bunnforholdene. Denne risikoen kan fort bli overført til entreprenøren, som da vil sikre seg ved å ta en høyere pris. For å minimere risikoen og skaffe mest mulig data om dette blir det igangsatt grunnboring allerede neste år. En storstilt utfylling i Hovsvannet vil legge beslag på enorme steinmasser, og Nye Veier er derfor tilbakeholdne med å forhåndsselge for mye av disse.

Når det gjelder utfylling og påvirkning av denne på flomforholdene i Hovsvannet, skal det allerede være utarbeidet en fagrapport i SVV. Denne vil antakelig bli offentliggjort i nær fremtid.